A l’hora d’intervenir en un retard del llenguatge, cal tenir en compte que cada nen ha de rebre un programa d’intervenció logopèdic individualitzat i adaptat a les dificultats. El tractament del retard del llenguatge és necessari per compensar les dificultats i prevenir l’aparició de més problemes. Hem de tenir en compte que en aquestes edats, entre els 2 i els 6 anys aproximadament, el treball logopèdic sempre ha de comportar un component lúdic que faciliti la participació del nen a la teràpia i que impliqui el benestar d’aquest durant les sessions.
Els principals factors que es tenen en compte a la intervenció són els següents:
- Motricitat bucofonatòria:
El treball respecte a aquesta àrea pretén actuar en l’optimització de les estructures fonomotores, activant els músculs i la motricitat fina de la llengua, les galtes, el paladar i la resta d’estructures involucrades amb l’articulació i la fonació. Treballant aquest contingut es pretén prevenir alteracions fonològiques a la parla, així com l’aparició de futures dislàlies.
- Discriminació i memòria auditiva:
A l’hora de fomentar aquest aspecte s’intentarà que el nen assoleixi una discriminació adequada de fonemes i paraules per evitar dificultats d’articulació posteriors. L’entrenament auditiu se centra a adquirir i reconèixer la discriminació i la memòria seqüencial auditiva dels sons de l’entorn. La bona recepció o descodificació auditiva és una aptitud clau per després entendre la paraula parlada.
L’objectiu en estimular aquesta habilitat és que el nen o la nena aconsegueixi un tipus de respiració correcta, ja que aquest aspecte està directament lligat a la locució del llenguatge.
En treballar aquest aspecte el que volem aconseguir és un estat de relaxació dels músculs buco linguals, per eliminar o disminuir les situacions de tensió muscular que obstaculitzin la fase dintervenció fonològica.
Entès com l’emissió de l’aire durant l’expressió lingüística, és important intervenir en el control i la direcció per aconseguir una bufa adequada en l’emissió fònica.
Els nens i les nenes amb retard del llenguatge simple mostren patrons fonològics desviats, la seva parla sol ser infantilitzada i l’estructura sil·làbica és simple. Un element clau a treballar sobre això és la consciència fonològica, especialment en llengües fonològicament transparents com és el català o el castellà, abans d’aprendre a llegir o escriure els nens adquireixen el lèxic auditiu.
Els nens que tenen dificultat en aquesta àrea presenten un llenguatge amb una desorganització en la successió normal de l’oració (el llenguatge presenta un aspecte telegràfic). El nombre de conceptes que anomenen a la frase és reduït, tenint dificultats en el maneig d’articles, pronoms, plurals i en l’ús de diferents temps verbals. Cal treballar l’expansió gramatical, és a dir, millorar l’ús d’elements sintàctics i gramaticals (plurals, pronoms, verbs, etc.) així com l’estructura de les oracions.
El vocabulari està normalment minvat, basant-se en objectes de l’entorn més proper, també s’hi poden distingir dificultats per a l’assimilació de conceptes abstractes, com ara colors, formes i mides o nocions espai-temporals. Per tot això és important que treballem l’ampliació de vocabulari i la millora de les relacions lèxiques entre aquest vocabulari.
Posseeixen dificultats al voltant de la intenció comunicativa, el llenguatge bàsicament és utilitzat per anomenar i aconseguir objectes, així com per estructurar la conducta. Els nens amb Retrasi Simple del Llenguatge mostren dificultats per aplicar qualitats a objectes i articular preguntes. S’inclinen a donar suport a les seves exposicions verbals amb excessiva mímica i gestos per compensar les mancances expressives. El que és primordial en aquesta dimensió del llenguatge que hem de treballar són les funcions i usos del llenguatge, així com les habilitats conversacionals que permetin desenvolupar el seu llenguatge oral. Es destaquen una sèrie d’objectius fonamentals que s’haurien de treballar en aquesta àrea:
– Manteniment de tòpic conversacional (quan s’acaba o comença un tema de conversa).
– Ús de fórmules que regeixen lexpressió.
– Utilització de formes sintàctiques per a transferència dinformació.
– Adequació i ús de la comunicació no verbal.
Tal com hem vist aquestes són les àrees principals que es treballen en la intervenció del retard del llenguatge simple, també caldrà tenir en compte altres aspectes com l’atenció, la concentració i la memòria de treball, així com el desenvolupament del joc simbòlic.